Dinsdag, woensdag en donderdag - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Evelien Saarloos - WaarBenJij.nu Dinsdag, woensdag en donderdag - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Evelien Saarloos - WaarBenJij.nu

Dinsdag, woensdag en donderdag

Blijf op de hoogte en volg Evelien

24 April 2018 | Kenia, Kisumu

Wat meer moeite om uit bed te komen, maar wel weer enthousiast om naar stage te gaan! Het is vandaag erg warm en de zon schijnt volop, hele drukke activiteiten doen heeft dus niet zo’n zin hadden we al door. We zijn weer bij de kleinere kinderen begonnen in het klaslokaaltje. We hebben dan ook niet veel bijzonderen dingen verzonnen, maar gewoon lekker wat geknuffeld met de kinderen en tussen door wat muziek opgezet.
Woensdag
Vandaag moesten we er een uurtje eerder zijn dan normaal, dus ook een uurtje eerder uit bed.. Ik vond het gisteren al best zwaar, maar vandaag helemaal!
Op stage moesten we de kinderen gaan wassen, er stond 1 grote bak met water en 3 stoeltjes. Het wassen werd in 2 groepen gedaan, eerst de meiden en daarna de jongens. Een begeleidster riep de meiden erbij en ze deden allemaal hun kleren al uit, daar stonden ze dan.. naakt te wachten in een rijtje. Er werd gezegd tegen ons dat we mochten beginnen, we hadden helemaal geen uitleg gekregen, dus wij gaven aan dat we niet wisten hoe het moest. De mevrouw deed toen eerst zelf een kindje wassen, ze gooide er wat water over heen en deed met een soort netje dat ruw aanvoelde het kindje wassen. Eerst het hoofdje, daarna het gezichtje en toen het hele lichaam. In de tussentijd werd het gezichtje niet afgedaan, dus moest het kindje de hele tijd haar ogen dicht houden voor het schuim. Hierna moesten wij het gaan doen. De kinderen zijn het op deze manier gewent, dus je kan er niet veel van afwijken, wel deed ik het gezichtje meteen schoon maken zodat het schuim niet in de ogen kon en het kindje de ogen kon openen. Na ongeveer 50 kinderen gewassen te hebben met ze 3e waren we klaar, dit was best vermoeiend en ook niet al te best voor je rug. Je moest de hele tijd bukken namelijk. Verder viel het ons op dat sommige kinderen veel meer plekjes op hun huid hadden dan andere. Bij sommige kan het schurft zijn, er was namelijk voordat wij er kwamen een kindje uit een sloppenwijk gebracht die dat waarschijnlijk met zich mee droeg. Nu zijn er meerdere mee besmet geraakt en de gouvernement wil de zalf niet vergoeden. De andere plekjes op de huid zijn ontstekingen of waterpokken. Ook hier doen ze niet veel mee, omdat het vanzelf over gaat.
Donderdags was het niet zulk lekker weer in de ochtend. Eenmaal op stage aangekomen waren de kinderen dan ook warm gekleed, eentje droeg zelf een skibroek hahah.
Toen het in de middag wat lekkerder weer werd, liep het jongentje nog steeds in een skibroek. Er werd dan ook niet meer gekeken of de kleding dan te warm zou zijn. Dus wij hadden besloten om hem toch iets anders aan te doen en hier was hij erg blij mee!

• 24 April 2018 - 20:27

Annie:

Hoi Evelien

Fijn om weer te lezen wat je allemaal mee maak maar ook wel erg jammer dat de begeleiding voor jullie stage niet zo goed geregeld is.
    Wat hebben wij toch maar een Lux leven hier in Nederland .
    Onbegrijpelijk dat er geen geld is voor zalf of andere medicijnen.
    Evelien je doet het super .
    Heel veel succes nog verder .

Groetjes
    Jan en Annie

• 25 April 2018 - 19:36

Diana:

Ha Evelien

Jij en je mede studenten zijn goed bezig! Wat goed van je dat je je gevoel hebt gevolgd en toch eerst de oogjes hebt drooggemaakt, zodat het kindje weer kon zien!!!!
    Hardop gelachen om het kindje in de skibroek!
    Bedankt maar weer dat je ons een blink geeft in je belevenissen.
    Kus tante Diana

• 28 April 2018 - 08:55

Nina Langenberg:

Evelien

Mooie verhalen, maar wat een andere cultuur.
    Goed dat je vraagt hoe dingen moeten als je het niet weet. Voor hen is alles zo normaal.
    Ik zal wat kleertjes meebrengen als ik eind mei naar Kenia kom.
    hoeven ze niet in een skibroek te lopen.

groetjes aan iedereen

Gerda en Nina